De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken

2/-3 * 6/-14 * 5 * 7/14     (7/6 - -3/2) - 5
_______________________ __ _______________ =
1/6 - 6/-5 * 10/9 5/8 : 6 * 16/5
Ik zag deze oefening in een cursusboek van mijn dochter staan. Ik weet dat ze me binnen enkele dagen gaat vragen haar hiermee te helpen maar breuken is eeuwen geleden. Hoe los ik dit op?

Betty
Ouder - dinsdag 22 oktober 2002

Antwoord

Het ziet er 'eng' uit, maar echt moeilijk is het niet. Eerst reken je verschillende tellers en noemers van de breuken uit:

q4903img1.gif

Na braaf die 4 sommetjes uitgerekend te hebben kom je (als ik niet ergens een rekenfoutje gemaakt heb) op zoiets uit als:

q4903img2.gif

Dus schiet al lekker op...
Met gebruik van de regel 'delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde' kom je uit op:

q4903img3.gif

Waarmee we toch weer een 'ingewikkeld' probleem hebben opgelost (je rekent je werkelijk een breuk!) en jij er hopelijk mee geholpen bent.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 22 oktober 2002



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3