Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Breuken

2/-3 * 6/-14 * 5 * 7/14     (7/6 - -3/2) - 5
_______________________ __ _______________ =
1/6 - 6/-5 * 10/9 5/8 : 6 * 16/5
Ik zag deze oefening in een cursusboek van mijn dochter staan. Ik weet dat ze me binnen enkele dagen gaat vragen haar hiermee te helpen maar breuken is eeuwen geleden. Hoe los ik dit op?

Betty
Ouder - dinsdag 22 oktober 2002

Antwoord

Het ziet er 'eng' uit, maar echt moeilijk is het niet. Eerst reken je verschillende tellers en noemers van de breuken uit:

q4903img1.gif

Na braaf die 4 sommetjes uitgerekend te hebben kom je (als ik niet ergens een rekenfoutje gemaakt heb) op zoiets uit als:

q4903img2.gif

Dus schiet al lekker op...
Met gebruik van de regel 'delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde' kom je uit op:

q4903img3.gif

Waarmee we toch weer een 'ingewikkeld' probleem hebben opgelost (je rekent je werkelijk een breuk!) en jij er hopelijk mee geholpen bent.

WvR
dinsdag 22 oktober 2002

©2001-2024 WisFaq