De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}


Begrip en inzicht

Begrip en inzicht zijn het resultaat van lange leerlijnen, gecumuleerde kennis en complexe conceptuele netwerken en cognitieve structuren. In ons handboek vakdidactiek kwam ik (bij vakdidactiek 2) een 'rijk cognitief schema van het concept functie' tegen.

Figuur 1: eindverslag vakdidactiek 2

Volgens het Handboek Wiskundedidactiek (Drijvers, Van` Steur & Zwaneveld, 2015)  is voor het aanleren van en omgaan met functies alleen het kennen van een formele definitie niet voldoende maar moet er ook conceptuele kennis van de functie zijn:

  • Een student heeft een rijk cognitief schema van het concept functie nodig dat flexibel ingezet kan worden. De student moet zich bij een functie meerdere voorstellingen kunnen indenken en flexibel kunnen wisselen van representatie  (bv. formule - grafiek - tabel) om zodoende een betere probleemoplosser te worden.

Maar is dat dan 'begrip en inzicht'? Of gewoon 'veel kennis'?

Zo'n 'rijk cognitief schema' is dus niet iets wat je zo maar even tussendoor doet. Het conceptuele netwerk is ergens begonnen en gaandeweg steeds verder uitgebreid, aangevuld en rijker geworden. (Van Ravenstein, 2007)


klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2019 WisFaq - versie IIb