De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Re: Re: Getallenparen

 Dit is een reactie op vraag 93120 
Ik neem aan, dat ik het goed begrepen heb, wanneer ik stel dat de eigenschappen

(a,b) + (c,d) = (a+c, b+d)

en

(a,b) * (c,d) = (ac-bd, ad+bc)

gewoon ontleend zijn aan de manier waarop twee complexe getallen opgeteld worden respectievelijk vermenigvuldigd worden, waarbij een complex getal, zeg x+yI opgevat wordt als een getallenpaar (x,y).

Misschien leuk om te vermeleden. Hieronder een mooie uitleg van de complexe getallen:

https://www.youtube.com/watch?v=_i78CuPbUZ8

Op het einde van de video, die maar heel kort is, wordt je van zelf doorverbonden met de volgende video. Er zijn 5 video's.

Ad van
Iets anders - dinsdag 21 december 2021

Antwoord

Bijna, er zit een cirkelredenering in, in die zin dat het klinkt alsof de complexe getallen bestaan (de dingen $a+bi$) voor ze bestaan (zijn gedefinieerd als paren reële getallen). Beter is toch het te formuleren als "de informele manier van rekenen leidt tot deze definities".

Ik heb de video bekeken maar het allereerste dat op het bord geschreven werd is fout: $\sqrt9$ is per definitie het positieve reële getal waarvan het kwadraat gelijk is aan $9$. Wat $\sqrt{-9}$ betreft, die even later bekeken wordt: daar zou ook één antwoord uit moeten komen, we hebben het tenslotte over de wortelfunctie. Maar in de complexe getallen is geen voor de hand liggende keuze meer zoals `positief' in het reële geval. Ik vermijd daarom wortels uit complexe getallen als ik college geef.

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 21 december 2021



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3