\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Significant verschil tussen trainingsmethoden

Doormiddel van een onderzoek probeer ik vast te stellen of een nieuwe trainingsmethode het juiste traint en of de nieuwe methode net zo goed is als de huidige trainingsmethode.

Ik heb 24 personen willekeurig opgedeeld in 3 gelijke groepen. De drie groepen doen allen eerst een test om de initiƫle vaardigheden te bepalen. Daarna traint groep 1 met de nieuwe methode, groep 2 traint met de huidige methode en groep 3 traint niet. Daarna doen alle drie de groepen een test om de uiteindelijke vaardigheden te bepalen.

Hieronder staan de meetgegevens:
Groep 1		Groep 2		Groep 3	
begin eind begin eind begin eind
168 120 236 154 295 203
310 150 113 76 193 203
234 157 214 167 166 139
329 239 164 91 156 125
170 122 190 103 143 137
208 180 325 125 195 192
109 90 195 107 165 127
183 85 186 121 184 161
Vooral omdat iedereen een andere startwaarde heeft vind ik het erg lastig om een geschikte methode te vinden om uit te vinden of er een significant verschil bestaat tussen de gevonden waarden.

Wie heeft zoiets eerder gezien en kan mij van een goede tip voorzien om de significantie vast te stellen?

Ernst
Student universiteit - maandag 6 december 2004

Antwoord

De scores nemen duidelijk af. Deze afnames zou je bij alle 8 personen in een groep kunnen bekijken. Wanneer je aan kunt nemen dat deze afnames normaal verdeeld zijn zou je vervolgens met een variantie analyes (anova-oneway) kunnen kijken of de gemiddelde afname van de scores in de drie groepen verschilt.
Tja dat met die normale verdeling is wel een lastig puntje. Helaas beschrijf je ook niet wat die scores eigenlijk voorstellen en waarom ze afnemen. Dat zou in ieder geval wat meer houvast geven.

Met vriendelijke groet
JaDeX


vrijdag 10 december 2004

©2001-2024 WisFaq