\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Herhalingsvariaties, permutaties, variaties en combinaties

Hallo, hoe kan je weten in een vraagstuk of de volgorde van belang is of niet?

Een voorbeeldje:
Voor het schilderen van vier klaslokalen beschikken we over 4 mogelijke kleuren. Op hoeveel verschillende manieren kunnen we deze vier klaslokalen schilderen als elk lokaal een andere kleur moet hebben?

Wij hebben dit opgelost aan de hand van een permutatie waar de volgorde wel van belang is, maar in dit voorbeeld is de volgorde toch niet van belang?

thomas
2de graad ASO - dinsdag 31 januari 2006

Antwoord

Of de volgorde wel of niet van belang is zou moeten blijken uit de vraagstelling, niet het antwoord... De vraag 'op hoeveel verschillende manieren' is dus niet duidelijk genoeg! Vaak blijkt of de volgorde van belang is uit het 'verhaal'. In dit geval zou ik het ook niet weten... Ik kan me beide mogelijkheden voorstellen...

Als je er over nadenkt dan is de vraag 'hoeveel verschillende manieren kunnen we deze vier klaslokalen schilderen' helemaal onzin... met een kwast of met een roller... of zullen we 's vragen hoe Guust Flater een klaslokaal schildert?

Maar ik snap 't wel... doorgaans is het wel duidelijk, bij vlaggen, telefoonnummers, pincodes... dan is de volgorde nogal van belang. Bij kaarten verdelen, lottogetallen, aantal blauwe knikkers bij een greep van 10, leerlingen in een bus, ... is de volgorde doorgaans niet van belang.

In dit geval heb ik de neiging te kiezen voor rangschikkingen, maar ik geef toe: daar kan je ook heel anders over denken. Hopelijk helpt dat...

Wanneer gebruik je permutaties, combinaties of variaties?


dinsdag 31 januari 2006

©2001-2024 WisFaq