De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Re: Re: Bewijs

 Dit is een reactie op vraag 98601 
Hallo, zou je de stappen eens willen uitleggen aub want ik snap niet waarom je plots naar het kwadraat moet kijken en zo, en de andere stappen snap ik eerlijk gezegd ook niet.
Mvg Mathias R.

Mathias R.
2de graad ASO - woensdag 23 april 2025

Antwoord

De methode is te laten zien dat
$$(n!)^2\le\left(\frac{n+1}2\right)^{2n}
$$als je dan links en rechts de wortel neemt krijg je
$$n!\le\left(\frac{n+1}2\right)^n
$$en dat was gevraagd.

De reden dat je naar het kwadraat kijkt is dat je dat handig op kunt schrijven:
$$(n!)^2=(1\cdot n)\cdot(2\cdot(n-1))\cdots(k\cdot(n-(k-1)))\cdots n\cdot1
$$Je hebt factoren van de vorm $k\cdot(n+1-k)$ (want $n-(k-1)=n+1-k$), en die zijn allemaal kleiner dan of gelijk aan $\left(\frac{n+1}2\right)^2$. Omdat er $n$ van die factoren zijn krijg je zo de bovenste ongelijkheid.

Om te laten zien dat $k\cdot(n+1-k)\le\left(\frac{n+1}2\right)^2$ voor alle $k$ bekijk je de functie $x(n+1-x)$; die neem zijn maximum aan als $x=\frac{n+1}2$, en dat maximum is gelijk aan $\left(\frac{n+1}2\right)^2$.

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 26 april 2025



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2025 WisFaq - versie 3