De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Cirkel en raaklijn

 Dit is een reactie op vraag 91646 
Dag Klaas Pieter,

Dit is een grove fout van mij. Sorry .Onopletendheid blijkbaar...

Nu kom ik nu netjes bij de gevraagde waarden uit de waarden

x(1)=12 en x=-12 (a)
y(1)= 5 en y(2)=-5.(b)

a en b invullend in de gegeven vergelijking y=-±√(169-x2)= bekom ik netjes het 2 de lid van de vergelijking.( = 169).

De analytische kant van de zaak snap ik nu wel en had ik misschien beter gebruikt. Bedankt voor je keurig en mooi antwoord. Van

Mijnentwege zou ik zeggen Missen is menselijk . 'Tussen 169 en 25 is een groot verschil.

Groetjes en een leuke werkweek.

Rik Le
Iets anders - maandag 1 maart 2021

Antwoord

Niet helemaal: `mijn' methode levert de punten $(-12,5)$ en $(12,-5)$.
Je begon met de bovenste helft: $y=x/\sqrt{169-x^2}$ en dan moet $-x/\sqrt{169-x^2}$ gelijk zijn aan $12/5$ en dat betekent dat $-x$ positief moet zijn en $x$ dus negatief: $x=-12$, de $y$ is positief want we werken boven de $x$-as. De analytische methode geeft dus ook $(-12,5)$. En daarna ook $(12,-5)$.
Een tekening vooraf had je al in die richting kunen sturen.

q91650img1.gif

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 1 maart 2021



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3