De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Re: Gaten boren

 Dit is een reactie op vraag 89726 
Bij de productie van assen zijn de diameters X normaal verdeeld met N(gemiddelde= 12,64mm; standaardafwijking= 0,04mm)

Bij de geboorde gaten zijn de diameters Y eveneens normaal verdeeld met N(gemiddelde= 12, 70mm; standaardafwijking =0,03)

Vraag: We veronderstellen dat men bij het boren van de gaten het gemiddelde kan veranderen zonder dat de standaardafwijking verandert. Op welke gemiddelde diameter moet men de gaan boren opdat slechts 1% van de assen te dik zijn?
oplossing: ?
p(z$>$0)=0,01
P(z$>$(0-gemiddelde)/0;05)= 0,01
(0-gemiddelde)/0;05)= 2,33
gemiddelde= 11,65

Kavja
3de graad ASO - dinsdag 28 april 2020

Antwoord

Hallo Kavja,

Je komt een heel eind: alleen je laatste regel is onjuist, en de opgave is nog niet helemaal opgelost.

De laatste twee regels moeten zijn:
(0-gemiddelde)/0,05 = 2,33
0-gemiddelde = 0,1163 (niet tussentijds afronden en dan weer doorrekenen!)

gemiddelde = -0,1163

Om beter te begrijpen wat dit betekent, maak ik even een schets:

q89732img2.gif

Je ziet dat het gemiddelde van Z, dus het gemiddelde verschil van de asdiameter en gatdiameter -0,1163 mm moet zijn om ervoor te zorgen dat slechts één procent van de assen niet in het gat past.
Je moet de gaten dus 0,1163 mm groter boren dan de gemiddelde diameter van de assen. De gemiddelde diameter van de gaten moet dus zijn:

Ygem = 12,64 + 0,1163 = 12,76 mm

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 28 april 2020



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb