De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Berekeningen percentage boven en onder de honderd

 Dit is een reactie op vraag 25209 
Ik ben net met een NHA cursus begonnen en de sommen staan inderdaad zo beschreven en het is niet dat ze bedoelen wat 3% is of 97% van het getal is.

Ik heb zelf denk ik een andere reken methode waardoor ik hier niet uit kom. Normale percentage sommen maak ik zo maar hier wordt ook geen voorbeeld som gegeven in de zin van waar de getallen vandaan komen en wat ze willen weten. Dan kun je uit de tekst nog wel bedenken wat ze willen dat je gaat berekenen en dan kom ik er ook wel uit maar dit is erg onduidelijk :-( In de NHA map staat wel een voorbeeld som. EN dan kom ik idd tot dat antwoord wat er bij staat. Maar wat houdt dit antwoord in en wat willen ze ermee?

Een voorbeeld som is:
5% onder het 100 van 315,- = 5 /(100-5) x 315 / 95 = 16,58

Misschien dat u het wel weet als u de som op deze manier ziet :-) Het zou mij in ieder geval helpen als iemand mij dit kan uitleggen?

Groetjes kimÑ

Kim
Iets anders - dinsdag 3 november 2015

Antwoord

Ik kende deze kreet eerst ook niet maar de onderstaande link.
Jouw som komt neer op het volgende: je weet de inkoopprijs, die is 315 Euro, je moet de verkoopprijs zo bepalen dat de winst 5% is van die verkoopprijs. Eén procent van die verkoopprijs is dus $315/(100-5)$ en vijf procent is dus $\frac5{100-5}\times315$ en dat is $16.58$. Je verkoopprijs is dus $331.58$.
Overigens: de manier waarop je je berekening opschrijft kan absoluut niet, geen van je gelijktekens klopt. Het wordt tijd dat je het breien afleert.

Zie Percentage boven/onder het honderd

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 4 november 2015



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3