De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Oplossen

 Dit is een reactie op vraag 75771 
Ik snap alleen niet hoe je op 0 uitkomt en nu moet ik er een grafiek bij maken. Ik begrijp niet wat ik in moet voeren op mijn rekenmachine om op 0 uit te komen en daarbij wat moet ik daarna doen met de x...

Thessa
Student hbo - vrijdag 5 juni 2015

Antwoord

Hallo Thessa,

Ik heb de indruk dat je e.e.a. door elkaar haalt. Laten we alles eens op een rijtje zetten:

Het gaat om de formule (of: functie) y=1/2x2-3x+4. Dit is een voorschrift (een soort recept) hoe je y berekent wanneer je x weet. Bij elke x die je kunt verzinnen, kan je de bijbehorende y berekenen. Probeer maar: bij x=0 hoort y=4, bij x=1 hoort y=11/2 enz.
Er is dus een verband tussen x en y. Dit verband kan je in een grafiek weergeven: x langs de horizontale as, y langs de verticale as. Je kunt dit met de hand doen: maak een tabel met verschillende waarden van x, bereken de bijbehorende waarden van y. Zet deze waarde als puntjes in je figuur, trek er een vloeiende lijn door en je hebt je grafiek.
Je kunt dit ook uitvoeren met een grafische rekenmachine. Het ligt er een beetje aan welke rekenmachine je hebt, maar er is een menu waarin je kunt invullen:
Y1 = ....
Y2 = .... enz.

Vul bij Y1 jouw formule in, kies dan het knopje 'Graph' en je grafiek verschijnt op het scherm (dat wil zeggen: wanneer je instellingen van het window een beetje passen bij de waarden van x en y).

Helemaal los hiervan staat de vraag 'om op 0 uit te komen'. Deze vraag wordt pas relevant wanneer de opdracht is:
'Bepaal de nulpunten', of:
'Los op: 1/2x2-3x+4=0' (dat is in feite hetzelfde).

In dit geval kan dit gemakkelijk met de hand (zie mijn vorige antwoord), maar het is nuttig om dit ook met je rekenmachine te kunnen (voor het geval dat je te maken hebt met een erg ingewikkelde functie). Om met de rekenmachine een nulpunt te bepalen, kies je de optie 'Calc' (=calculations) of vergelijkbaar. Meestal moet je hiervoor eerst op een knopje '2ND' drukken (of vergelijkbaar) zodat je opties kunt kiezen die BOVEN de knopjes staan in plaats van OP de knopjes. Je komt in een menu waarin je kunt kiezen voor ZERO. Kies deze optie, volg de aanwijzingen van je rekenmachine en de nulpunten moeten eruit komen.

Lukt het hiermee? Als je toch nog vastloopt, laat dit gerust weten. Geef dan zo duidelijk mogelijk aan waarop je vastloopt (en welke rekenmachine je gebruikt), dan kunnen we je het beste verder helpen.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 5 juni 2015



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3