De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Combinaties

Helaas lukt het mij niet de nu volgende uitwerking te doorgronden. Voor jullie waarschijnlijk erg simpel, maar voor mij "zeker" volkomen duister. x boven 2 = 105 impliceert:
x!/2!(x-2)!=105
1x2x3x..x(x-3)x(x-2)x(x-1)x iks/(1x2)x1x2x3x...x(x-3)x(x-2)
=105 (nu gelijke factoren in de teller en noemer wegdelen)
(x-1)x/2=105x2-x-210 = 0 ,x=-14 of x=15.Niks aan de hand,alles duidelijk.Maar hoe zit het dan met x boven 3 = 35.Ik kom er niet uit. x boven 3=35x!/4!(x-4)!=35
(x-1)x/4=35x2-x-140=0.En nu lig ik eraf.Er moet 7 uikomen,dat weet ik .
Alvast hartelijk dank.
P.S.Mischien wat laat maar bedank JR alsnog voor zijn razendsnelle antwoord op mijn vraag van 22-12-2002.

kees
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 11 januari 2003

Antwoord

Is het niet zoiets?

q6543img1.gif

Even oplossen en je ziet:
x=7

Wel een beetje overdreven... Je weet x is een geheel getal, groter dan 3... 4?, 5?, 6? 7? Ja! Gaat misschien wel net zo snel! Als je een grafische rekenmachine kan het nog sneller..., maar ja dat is dan weer een heel ander verhaal!

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 11 januari 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3