De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Gebroken vergelijkingen

Hallo,

Ik heb heel erg moeite met oplossen van gebroken vergelijkingen. Zou u me misschien wat tips willen geven hoe ik het kan oplossen.

vb1: 1/8ab - 1/8b(a+2) + 1/b(a2-4)
vb2: 2t-t2/t+2 · 3t/t-2

vb1 had ik 2a2b3-a2b2+ 8b2+8a+20b
maar de antwoord is 5a-2/4ab(a2-4)
vb 2 ik had 6t2-3t3/t2-4
maar de antwoord is -3t2/t+2

S.
Student universiteit - zondag 2 mei 2010

Antwoord

Het 'idee' is om de breuken gelijknamig te maken. Net als bij 'normale breuken' probeer je de noemers hetzelfde te maken. Dat gaat bij het eerste voorbeeld zo:

q62327img1.gif

Je moet maar 's kijken of je alle stappen begrijpt! Zo niet, dan maar vragen!

Bij het tweede voorbeeld gaat het om het vermenigvuldigen van twee breuken. Dus zeg maar 'teller keer teller, noemer keer noemer'.

q62327img2.gif

Zoals je ziet ook allerlei stappen. Je moet ook maar 's kijken of je alle stappen snapt. Anders maar weer vragen.

Hopelijk helpt het.

PS
Je notatie is niet erg helder (gewoon fout eigenlijk!). Je zou hier en daar (waar dat nodig is) haakjes moeten schrijven.

Je antwoord bij voorbeeld 2 was niet 'fout' maar de uitdrukking kon nog verder vereenvoudigd worden.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 2 mei 2010



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3