De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Simuleren met de grafische rekenmachine

ER wordt eenmaal met een dobbelsteen en een muntstuk geworpen. Gooi je met het muntstuk KOP dan is je score gelijk aan het aantal ogen dat met de dobbelsteen geworpen is. Gooi je echter MUNT dan is je socre het dubbele van het aantal ogen dat met de dobbelsteen geworpen is. Let op, de uitkomsten zijn hier: (1,K)(2,K)....,(6,K),(1,M),(2,M),.....,(6,M). Deze 12 uitkomsten zijn allemaal even waarschijnlijk. Kijk je naar de mogelijke scores, dan vind je: 1,2,3,4,5,6,8,10,12. De verwachtingswaarde van de score is 5,25.
Deze opdracht moeten we simuleren met de grafische rekenmachine. Het idee van het simuleren snappen we wel, maar we krijgen er niet het juiste antwoord uit, waarschijnlijk omdat de cijfers 7, 9 en 11 niet in de scores voorkomen. Hoe moeten we dit uitrekenen zonder dat de cijfers 7, 9 en 11 voorkomen in de berekening?
Groeten Lisette, Rita en Reina

Reina
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 7 april 2005

Antwoord

Hallo Reina,

Vul voor dat je begint met simuleren L1 met {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12} en L2 met {0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0}

Met de volgende opdrachten kun je het experiment op de TI-83/84 één keer simuleren:

:randInt(1,6)®O
:randInt(0,1)®M
:If M=0:O®S
:If M=1:2*O®S
:L2(S)+1®L2(S)
:1-Var Stats L1,L2

Wanneer je dit programma maar vaak genoeg uitvoert door steeds op enter te drukken dan krijg je een indruk van de verwachtingswaarde van de score.

Met 5000 simulaties was bij mij de verwachtingswaarde 5,22

Door de simulatie in een for lus te plaatsen kun je zelf bepalen hoe vaak je de simulatie wilt herhalen.
Dan hoef je niet steeds op enter te drukken

wl
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 8 april 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3