De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Crosstabs

Beste,

Ik ben een eindverhandeling aan het maken over de invloed van instant messaging (bv: msn, aol, ...) op jongeren. Hiervoor heb ik 330 enquêtes afgenomen, met een 30-tal vragen per enquête. Ik ben zopas begonnen met het verwerken van deze enquête in SPSS. Al de antwoorden zijn gecodeerd, maar nu begint het verwerken. Ik ben al de relevante vragen op jullie site afgegaan, en heb er veel van bijgeleerd!!! Maar ik ben toch met een paar vraagjes blijven zitten, en hopelijk kunnen jullie me helpen ...

Nominaal, ordinaal, interval of ratio:

1) De leeftijden van de jongeren gaan van 14 t.e.m. 20 jaar, maar in de groep van de 14-jarigen zitten slechts 3 ondervraagden. En dat is eigenlijk te weinig als ik bv. berekeningen ga doen met crosstabs en de c2.
Als ik de 14- en de 15-jarigen samentel, en de rest van de leeftijdsgroepen laat voor wat ze zijn: kan ik dan nog spreken van ratio-eenheden? Of kan ik best deze groep weglaten? (Wat niet echt professioneel is)

2) Eén vraag uit de enquête gaat over hoelang deze jongeren hun instant messenger gemiddeld gebruiken. De indeling gaat als volgt:
- minder dan een half uur
- een half uur tot een uur
- ongeveer een uur
- ...
Naar mijn aanvoelen gaat het hier om ordinale gegevens. Of zijn het intervalgegevens?

3) Een andere vraag is met hoeveel personen de jongeren gem. spreken. De indeling is:
- 1-2 personen
- 3-4
- 5-9
- 10-15
- 15
Gaat dit ook om ordinale gegevens? Of intervalgegevens?

Crosstabs:

De bedoeling bij de verwerking in SPSS gaat o.a. zijn dat ik al de vragen ga vergelijken naargelang het geslacht en de leeftijden. Om zo na te gaan of er een verschil is in gebruik tussen jongen en meisjes, oudere en jongere tieners, ...

4) Bij het gebruik van leeftijden: Als er crosstabs zijn waarvan meer dan 25% van de cellen minder dan 5 eenheden tellen, mag ik dan zomaar leeftijden gaan samennemen? En zijn het dan nog ratio-gegevens?

5)Ik had het volgende gelezen als antwoord bij een andere vraag:
"Interval/ratio x nominaal = vergelijken groepsgemiddelden
Alleen in het geval dat de interval/ratio variabele afhankelijk is van de nominale variabele. Maar niet in het omgekeerde geval!!!"
Nu, in mijn geval, zal ik de leeftijd linken aan nominale (en ordinale) variabele(n). En hier zullen de nominale (en ordinale) variabelen afhankelijk zijn van de leeftijd (=ratio). Het omgekeerde dus!
Welke werkwijze kan ik hier best gebruiken?

Het zou een grote hulp zijn moest u me hier mee kunnen helpen!!!

Alvast bedankt

Jonas
Student universiteit België - zondag 27 maart 2005

Antwoord

1) Wanneer je een chi-kwadraattoets gaat uitvoeren mogen beide variabelen op een nominaal niveau zijn. De vraag of je leeftijden daarvoor mag samennemen en wat het resulterende meetniveau daarbij wordt is dan helemaal niet spannend.
2) De gemeten variabele (gebruikte tijd) is van huis uit interval/ratio. Je kan zeggen dat je deze door in klassen in te delen ordinaal hebt gemaakt. Met een belangrijke toevoeging: Bij ordinale variabelen is het niet mogelijk om een gemiddelde en standaarddeviatie te bepalen. In jouw geval zou dat met behulp van een frequentieverdeling wellicht wel mogelijk zijn. Eigenlijk hebben dit soort variabelen zowel ordinale als interval/ratio kenmerken.
3) Zie vraag 2
4) Of het ratiogegevens zijn is wederom niet van belang voor een chi-kwadraat toets. Niet aan de voorwaarden (te kleine Expected waarden) voldoen betekent altijd een of meer antwoordcategorien waarin weinig respondenten vallen. Dan moet je jezelf de vraag stellen of het verstandig is om deze samen te voegen. Het lijkt me wel maar uiteindelijk moet jij deze vraag beantwoorden (ook vanuit je onderzoeksdoelstellingen).
5) Heel goed opgemerkt !!!! Zelfs collega's van mij lopen met open ogen in deze valkuil. Inderdaad is het probleem dat leeftijd de ONAFHANKELIJKE variabele is en de nominale is afhankelijk. Tja, in dat geval zou ik de leeftijd in klassen indelen en vervolgens een chi-kwadraat toets gebruiken. Ik vrees dat er (volgens de regeltjes) niet meer in zit.

Hopelijk kom je hier wat verder mee

Met vriendelijke groet
JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 28 maart 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3