De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Overschrijdingskans berekenen

Het is de bedoeling om bij T-toetsen (uit een gelezen onderzoek) de overschrijdingskans te berekenen. In het door mij gelezen onderzoek worden F-toetsen uitgevoerd, maar die heb ik nog niet gehad. In elk geval zijn we dus op zoek naar de overschrijdingskans. Een aantal resultaten van een experiment staan als volgt omschreven:

The proportion of main ideas free recalled from the critical sentences was much greater for the manipulate group (.76) than for the read group (.51), F(1, 20) = 17.76, MSE = .02, p .001, Cohen’s d = 1.80.
There was a similar effect for cued recall, in that performance in the manipulate group (.90) exceeded that in the read group (.78), F(1, 20) = 11.68, MSE = .01, p .003, d = 1.46.

We hebben dus twee testgroepen. Als we het eerste voorbeeld gebruiken, zien we dus dat de eerste groep .76 had onthouden en de tweede groep .51. Echter, deze twee getallen zijn beiden uit twee pogingen samengesteld, .76 is samengestelt uit .75 en .76 en de waarde .51 is samengesteld uit .49 en .51 (uit dit laatste maak ik op dat ze dus geen gemiddelde gebruiken, maar hoe zouden we dan aan die ene waarde zijn gekomen?).
De standaarddeviaties staan slechts bij de losse waarden genoemd:

m=.76 s=.20
m=.75 s=.15

m=.49 s=.19
m=.51 s=.20

Nu weet ik dus al niet hoe ik van de .20 en .15 enerzijds en de .19 en .20 anderzijds een waarde moet maken. Gemiddelde van beiden nemen zou .18 en .20 geven, dus zouden de gegevens er als volgt uit zien:

Groep 1 m=.76 en s=.18
Groep 2 m=.51 en s=.20

p werd gegeven als p.001

Hoe moet ik nu de overschrijdingskans berekenen? Daartoe moet ik toch eerst een H0 en H1 opstellen? Ik heb echter geen idee wat ik daarin moet zetten, omdat er niet van te voren een hypothese is gesteld waarin bijv. werd gezegd dat ze verwachtten dat kinderen bijvoorbeeld .75 goed zouden hebben. Ik dacht dat ik dat hier voor nodig zou hebben, in ieder geval kom ik er niet uit!

Floor
Student universiteit - vrijdag 28 januari 2005

Antwoord

Verwarrend is dat het per individu blijkbaar gaat om percentages onthouden items. Door hiervan de gemiddelden te nemen wordt feitelijk getoetst met een verschiltoets voor gemiddelden.

Wanneer je uitgaat van een verschiltoets voor gemiddelden (nulhypothese m1=m2) is het verwacht verschil mv=0
standaarddeviatie sv=Ö(s12/n1+s22/n2)=Ö(0,182/11+0,202/11)=0,0811
Nu moet je uit de t verdeling de overschrijdingskans berekenen van de waarde (0,76-0,51)/0,08113 = 3,08.
Voor het berekenen van deze overschrijdingskans is het aantal vrijheidsgraden van belang. Dat zit tussen de 10 en 20 in. Zou dat wellicht die 17,76 zijn ????
Ik kom daarbij in ieder geval op een overschrijdingskans van 0,003 uit. En deze waarde kan ik, gezien je verhaal en nogal wat onduidelijkheden, helaas niet plaatsen.

Met vriendelijke groet
JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 8 februari 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3