De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken delen

de regen zegt: Delen met een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Ik snap de logica daar niet in. Hoe komt het dat je van het tweede deel van de som de teller en noemer mag omdraaien?

Kun je mij een voorbeeld som geven zodat ik het snap?

Karin
Student hbo - zaterdag 15 januari 2005

Antwoord

Het basisinzicht dat je moet hebben is dat

(c/d).(d/c) = 1

en daar zal je het wel mee eens zijn denk ik. Deel nu beide leden door (c/d)

(d/c) = 1/(c/d)

Vermenigvuldig nu beide leden met (a/b)

(a/b)(d/c) = (a/b)/(c/d)

en draai voor de leesbaarheid misschien links en rechts even om

(a/b)/(c/d) = (a/b)(d/c)

Wat er nu staat is wat je aangetoond wou zien, toch?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 15 januari 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3