De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Wat wilde men vroeger met de stelling van Pythagoras berekenen?

Ik heb reeds alle links bekeken, en de vragen bekeken. Ik weet nu al best veel over de geschiedenis van de Pythagoreeers, maar het is mij nog onduidelijk, wat men destijds met de stelling van Pythagoras wilde berekenen? wat was in praktische zin , destijds het nut van de stelling? Diende het voor pure vlakkenmeetkunde, of had het meer met coordinatie, afstanden tussen sterren, visualisatie van het heelal.....ik kan zo nog wel even door gaan met brainstormen, maar weet u het concrete antwoord, of heeft u een link die ik over het hoofd heb gezien, die het antwoord bevat?

alvast bedankt, topsite, ga zo door !

David
Leerling bovenbouw havo-vwo - maandag 31 mei 2004

Antwoord

Beste David,
Misschien vreemd maar veel wiskundigen houden zich niet bezig met de vraag 'wat is het nut hiervan in de praktijk'. Ook de Pythagoreeers hadden deze insteek. Het ging hen om de wiskunde. Dat houd niet in dat er geen toepassingen zijn en waren die misschien aanleiding gaven om juist zich hierin te verdiepen.
Misschien een goede analoog is de studie naar priemgetallen. Eeuwen lang is hier door de wiskundigen studie naar gedaan, zonder een echt praktisch nut (naar mijn weten), pas toen in de afgelopen eeuw de computer en 'dankzij' de oorlogen codering belangrijk werd, kregen priemgetallen een praktisch nut.
Een beetje vreemd in deze analoog is wel dat de stelling van Pythagoras al duidelijk een nut had in veel optiek.
Bemerk tevens dat het principe van de stelling al bekend was by de Babyloniers.
Een vertaalde opgave luidt bv:
van moderne wiskunde gehaald (instap-M7 De stelling van pythagoras, MW b2 deel1):
Vertaling babylonische opgave + vertaling uitwerking
een balk 30 lang staat tegen een muur. Hoe ver is het ondereinde weggeschoven?
30-6 = 24
302=900
242=576
302-242=324, dus 18.

Het ziet er een beetje raar uit en waarschijnlijk hoort bij deze opgave zelf nog het gegeven dat de balk 6 naar beneden is.

M.v.g.
Peter

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 9 juni 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3