De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Vergelijking met kwadraat

 Dit is een reactie op vraag 13012 
Bedankt!! Alleen je vereenvoudigt (4-x)2 Wat is het trukje ook alweer daarvoor, want daardoor kon ik niet uit deze vergelijking komen

Bart
Leerling mbo - maandag 7 juli 2003

Antwoord

Hoi,

Dat is inderdaad essentieel voor het oplossen van dit vraagstukje. Algemeen schrijf ik (a - b)2 waarbij a en b uiteraard willekeurige getallen of variabelen mogen zijn.
(a - b)2 is hetzelfde als (a - b)·(a - b). Om dit op te lossen maak je gebruik van de zogeheten 'distributieve eigenschap', sommigen noemen het ook 'papegaaienbek' omdat je vanaf de eerste a een boogje kunt trekken naar de tweede a en de tweede b, en je kunt vanaf de eerste b een boogje trekken naar de tweede a en de tweede b (dan krijg je een soort papegaaienbek van onder en boven). Elk boogje geeft de vermenigvuldiging van beide factoren aan.
Uitgewerkt a2 -ab -ab + b2 = a2 -2ab + b2.

Misschien is het gemakkelijk als je (a ± b)2 = a2 ± 2ab + b2 van buiten leert, waarbij de eerste '±' aangeeft, of je te maken hebt met (a - b)2 of (a + b)2 en die tweede '±' geeft aan dat als je bij de eerste een '-' hebt, dan heb je 't bij de tweede ook, en als je bij de eerste een '+' hebt, dan heb je dat ook bij de tweede.

Duidelijk?

Davy.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 7 juli 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3