Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 82554 

Re: Herleiden

Ik kan gewoon niet meer slapen van deze som. Het komt van de Examenbundel 2016/2017 vandaan. Ik snap de tussenstappen niet... Zou u het nog 1x uitleggen?

Dilara
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 9 juli 2016

Antwoord

Daar komt ie nog een keer, maar dan in meer stappen en met uitleg:

$\eqalign{
& 100 \times (1 - {0,61^t}) - 50 \times t \times {0,61^t} \cr
& eerst\,\,de\,\,haakjes\,\,wegwerken \cr
& 100 - 100 \times {0,61^t} - 50 \times t \times {0,61^t} \cr
& nu\,\,ga\,\,ik\,\,{0,61^t}\,\,buiten\,\,haakjes\,\,halen \cr
& 100 + {0,61^t} \times \left( { - 100 - 50 \times t} \right) \cr
& bijna\,\,goed \cr
& 100 + \left( { - 100 - 50 \times t} \right) \times {0,61^t} \cr
& nog\,\,1\,\,stap: \cr
& 100 + \left( { - 50 \times t - 100} \right) \times {0,61^t} \cr
& het\,\,plan\,\,was: \cr
& P = a + (b \times t + c) \times {0,61^t} \cr
& 100 + \left( { - 50 \times t + - 100} \right) \times {0,61^t} \cr
& a = 100 \cr
& b = - 50 \cr
& c = - 100 \cr
& mission\,\,accomplished: - ) \cr} $

Het is dus vooral een kwestie van haakjes wegwerken, haakjes zetten en de volgorde veranderen.
Helpt dat?

naschrift

WvR
zaterdag 9 juli 2016

©2001-2024 WisFaq