Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Passer en lineaal constructies

Voor een profielwerkstuk over passer en lineaal moeten we een paar toepassingen hebben van passer en lineaal. Worden Passer- en lineaal constructies vandaag de dag nog steeds toegepast, en zo ja op welke manier?

Jorrit
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - maandag 13 januari 2003

Antwoord

In de wiskunde werden passer en liniaal vaak gebruikt bij het construeren van figuren die aan allerlei eisen moesten voldoen. Daarbij mocht je de liniaal niet gebruiken als meetlat, maar uitsluitend om rechte lijnen te tekenen.
Een echt "nut" zat er geloof ik niet in, maar de sport om de figuur kloppend te krijgen was toch een uitdaging en vaak niet eens zo eenvoudig.
Waaraan moet je dan bijvoorbeeld denken? Bijvoorbeeld een (misschien onoplosbaar) vraagstuk als dit: construeer een driehoek ABC als je de lengte weet van de zwaartelijn uit C en de som van de lengtes van de 2 hoogtelijnen vanuit A en vanuit B.
Die lengtes waren dus gegeven en vervolgens was het zaak om de mogelijke driehoek te (re)construeren.
Zinvol? Behalve een uitstekende denktraining eigenlijk niet.
Daarnaast bestonden er wat eenvoudige constructies als de constructie van een middelloodlijn, van een bissectrice, van een hoek van 36° en nog zo wat van dat spul.
Met de teloorgang van het vak meetkunde zijn ook deze zaken volledig uit het oog verloren.
De invoering van meetkunde in de profielen B1,2 heeft daar verder niets meer aan veranderd.
Kortom: ik denk dat de passer- en liniaalconstructies verdwenen zijn. Alleen in de zeevaart zie ik nog wel eens een kapitein met een passer in de weer om de route te bepalen. Maar wat ie dan precies doet weet ik niet. Ik zit nooit op een boot!

MBL
dinsdag 21 januari 2003

©2001-2024 WisFaq