Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Mastermind

Het spelletje Mastermind begint met het vormen van een geheime code door 4 pinnetjes in een bepaalde volgorde te plaatsen. De pinnetjes worden gekozen uit zes verschillende kleuren.

Hoeveel codes zijn er mogelijk als tweemaal dezelfde kleur niet mag, doch open plaatsen zijn toegelaten?
Oplossing: 0) 0 open plaatsen: variatie 4 uit 6
1) 1 open plaats: variatie 3 uit 6 maal
combinatie 1 uit 4
2) ...
Ik snap alleen niet goed waarom men een combinatie neemt bij 1). Het speelt toch een rol waar die open plaats is (dus variatie)?

Lucas
3de graad ASO - zondag 23 oktober 2011

Antwoord

Hallo Lucas,

Pas bij twee open plaatsen zie je goed of je een variatie of combinatie moet kiezen voor de open plaatsen:

Kies eerst de twee plaatsen die je open wilt laten. Het aantal mogelijkheden hiervoor is een combinatie van 2 uit 4, want het levert geen nieuwe code op wanneer je de twee open plaatsen onderling te verwisselt.
Hierna zijn nog twee plaatsen over, hiervoor mag je 2 kleuren kiezen uit 6. Dit wordt een variatie 2 uit 6, want hierbij levert het onderling verwisselen van twee gekozen kleuren wel een nieuwe code op.

Is dit voldoende antwoord op je vraag?

GHvD
zondag 23 oktober 2011

 Re: Mastermind 

©2001-2024 WisFaq