Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 41563 

Re: Toetsing verschil twee individuele testscores bij bekende standaardmeetfout

Dank voor je antwoord. Die waarde 2 is inderdaad een ervaringsgegeven uit veel (N = 8972) metingen, en berekend middels de onderstaande formule:

SEx = sxÖ(1-rxx);

waarbij sx = de standaarddeviatie van de ruwe
scoreverdeling op deze test in deze populatie; en
rxx = de (geschatte) betrouwbaarheid van deze test in deze populatie

De ruwe scores zijn ongeveer (maar niet helemaal, want iets linksscheef, scheefheid -0,3) normaalverdeeld

Kan ik in deze situatie inderdaad uitgaan van een normaalverdeelde D?

Martij
Iets anders - maandag 21 november 2005

Antwoord

Inderdaad is die normale verdeling misschien een probleem. Wat een nog groter probleem kan zijn is dat -zoals ik vermoed- de waarde D wellicht altijd discreet is. Dan zou je bij de gekozen oplossing moeten denken aan een continuiteitscorrectie. Het lijkt me een lastig probleem om dat exact op te lossen.

Opvallend is het erg grote aantal meetwaarden dat je al hebt. Ik neem aan 8972 scores op dezelfde test. Laten we even aannemen (maar dat doe je zelf ook) dat deze representatief zijn voor de scoreverdeling in de populatie en dat de gemeten scores geen meetfouten bevatten.
Zou het niet een idee zijn op alle 8972x8971/2 (absolute) verschillen te berekenen en daarvan de (maximaal) 5% grootste verschilwaarden te beschouwen als significant? Hiermee ondervang je het probleem van de verdeling en het discreet zijn van de D waarde. Dat lijkt me in dat geval een betere oplossing dan te werken met een normale benadering.

Met vriendelijke groet
JadeX

jadex
vrijdag 9 december 2005

©2001-2024 WisFaq