Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Simuleren met de grafische rekenmachine

ER wordt eenmaal met een dobbelsteen en een muntstuk geworpen. Gooi je met het muntstuk KOP dan is je score gelijk aan het aantal ogen dat met de dobbelsteen geworpen is. Gooi je echter MUNT dan is je socre het dubbele van het aantal ogen dat met de dobbelsteen geworpen is. Let op, de uitkomsten zijn hier: (1,K)(2,K)....,(6,K),(1,M),(2,M),.....,(6,M). Deze 12 uitkomsten zijn allemaal even waarschijnlijk. Kijk je naar de mogelijke scores, dan vind je: 1,2,3,4,5,6,8,10,12. De verwachtingswaarde van de score is 5,25.
Deze opdracht moeten we simuleren met de grafische rekenmachine. Het idee van het simuleren snappen we wel, maar we krijgen er niet het juiste antwoord uit, waarschijnlijk omdat de cijfers 7, 9 en 11 niet in de scores voorkomen. Hoe moeten we dit uitrekenen zonder dat de cijfers 7, 9 en 11 voorkomen in de berekening?
Groeten Lisette, Rita en Reina

Reina
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 7 april 2005

Antwoord

Hallo Reina,

Vul voor dat je begint met simuleren L1 met {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12} en L2 met {0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0}

Met de volgende opdrachten kun je het experiment op de TI-83/84 één keer simuleren:

:randInt(1,6)®O
:randInt(0,1)®M
:If M=0:O®S
:If M=1:2*O®S
:L2(S)+1®L2(S)
:1-Var Stats L1,L2

Wanneer je dit programma maar vaak genoeg uitvoert door steeds op enter te drukken dan krijg je een indruk van de verwachtingswaarde van de score.

Met 5000 simulaties was bij mij de verwachtingswaarde 5,22

Door de simulatie in een for lus te plaatsen kun je zelf bepalen hoe vaak je de simulatie wilt herhalen.
Dan hoef je niet steeds op enter te drukken

wl
vrijdag 8 april 2005

©2001-2024 WisFaq