Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Kwisvraag

0 = 1
1 = 0
2 = 0.5
3 = 0.5 + 0.5
4 = 0
5 = 0.5
6 = 1 + 0.5
7 = 0
8 = 1 + 1
9 = 1 + 0.5
10 = 1
11 = ?
13 = ?
26 = ?

Guido
Ouder - maandag 28 juni 2004

Antwoord

Hoi,

Dit doet me een beetje denken aan mijn studententijd, toen we de pagina's van ons zangboek (codex) gecodificeerd moesten opdreunen tijdens de cantussen...

Het was iets van:
0 = gat
1 = stok
2 = zwaan
3 = half gat van boven, half gat van onder
4 = vlag
...

Dan stopt de analogie, maar we kunnen tenminste de code tot en met 9 snappen:
0 = een gat (code 1)
1 = een stok (code 0)
2 = een halve cirkel (code 0.5)
3 = 2 halve cirkels (0.5+0.5)
4 = een stok (0)
5 = een halve cirkel (0.5)
6 = een gat en een halve cirkel (1+0.5)
7 = een stok (0)
8 = 2 gaten (1+1)
9 = een gat en een halve cirkel (1+0.5)

Hoe het verder moet is niet 100% duidelijk, maar op basis van ons enige feit met meer dan 1 cijfer, kan ik bijvoorbeeld aannemen dat enkel het laatste cijfer telt:
10=0=(1)
11=1=(0)
13=3=(0.5+0.5)
26=6=(1+0.5)

Groetjes,
Johan

andros
maandag 28 juni 2004

 Re: Kwisvraag 

©2001-2024 WisFaq