De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Snelheid berekenen

 Dit is een reactie op vraag 90468 

kim
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 12 september 2020

Antwoord

Ik heb je uitwerking bekeken en dat is 'op zich' prima. Op een toets zou je daar bijna alle punten voor moeten krijgen. Er gaat wel een puntje af omdat je wel erg slordig de waarde $s=370$ hebt afgelezen bij $t=1$.

Zorg dat je goed in het midden van het snijpunt van functie en roosterlijn kijkt.

q90470img3.gif

Ik heb nog een extra lijntje getekend op het midden van 200 en 400. Je kunt nu wel goed zien dat het toch echt $s=350$ moet zijn. Dus dat kan beter.

Je kunt ook je geodriehoek gebruiken om zo'n functiewaarde af te lezen. Ik had op mijn afdrukje gemeten dat 200 m overeenkomt met 1,6 cm. De functiewaarde bij $x=1$ kwam overeen met 1,2 cm boven $s=200$. Met een verhoudingstabel kom je dan uit op $150$ boven het lijntje van $200$ en dat is dan $s=350$. Dat is dus niet zo gek dan...

q90470img4.gif

Je berekening was verder helemaal goed dus dat is beter werk. Aflezen uit grafieken blijft lastig en onnauwkeurig, maar met meten en hulplijntjes kan je daar nog wel iets aan doen.

Bij het nakijken van de toets wordt er natuurlijk wel rekening gehouden met eventuele onvermijdelijke onnauwkeurigheden bij het aflezen.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 13 september 2020



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie IIb