De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Examenopgave functies en grafieken

 Dit is een reactie op vraag 87531 
Ok ik ik kom uit op :

-4x2/(x2-1)=0

Nulpunt is hier x=0

Alleen als ik een tekenschema maak van de laatste (-4x2) is dat een bergparabool met nul punt 0 en is de rest negatief maar dat blijkt niet te kloppen met het plotten van de grafiek loopt die daar juist als een soort dalparabool met nog twee takken ik weet niet hoe je dus hier teken schema het beste kan maken kunt u me helpen?

Mboudd
Leerling mbo - maandag 4 februari 2019

Antwoord

Je moet niet alleen kijken naar het teken van de teller, maar ook naar het teken van de noemer:

teller positief en noemer positief: dan is de breuk positief
teller positief en noemer negatief: dan is de breuk negatief
teller negatief en noemer positief: dan is de breuk negatief
teller negatief en noemer negatief: dan is de breuk positief

Verder:
teller=0 en noemer ongelijk 0: breuk is 0
noemer=0: breuk is niet gedefinieerd.

Maak dus een tekenschema van de teller, maak daaronder een tekenschema van de noemer. Gebruik deze schema's om het tekenschema van de breuk te maken.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 4 februari 2019



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb