De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Doorsnedes construeren

 Dit is een reactie op vraag 8365 
Ten eerste, hardstikke bedankt. Ik heb er echt wat van opgestoken.

Maar ik zit nog steeds met een probleem: ik kan nog steeds niet echt een duidelijke uitleg vinden. Ik snap de voorbeelden nu wel, maar als ik bijvoorbeeld 3 totaal andere punten in een piramide voorgeschoteld krijg, loop ik soms toch een beetje vast. Ik zie niet echt logica in sommige hulplijnen etc.

En zou u de 2 stellingen die u aan het begin gaf kunnen toelichten met een tekening?
Bedankt!

Sander
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 11 maart 2003

Antwoord

Laten we dan maar eens kijken naar de doorsneden van:

Stelling 1 (zie vorige vraag) is nu niet erg bruikbaar. Bij een piramide zijn de zijvlakken immers niet evenwijdig, dus daar kan je nu niet zoveel mee.

Bij piramides is het vaak handig om te kijken naar de snijlijn van voor- en achtervlak en naar de snijlijn van de twee zijvlakken, zoals in het eerste voorbeeld:

q8395img1.gif

Teken eerst de lijnen dit je al weet. Teken vervolgens de toplijn (de snijlijn van de twee zijvlakken!!) en verder zoals op de tekening.

Bij het tweede voorbeeld. Maak je gebruik van de snijlijn van het voorvlak en het grondvlak:

q8395img2.gif

Bij het derde voorbeeld maak je zelfs gebruik van 2 toplijnen:

q8395img3.gif

Als je goed kijkt dan gebruik je bij deze voorbeelden steeds stelling 2 (zie vorige vraag). Hopelijk helpt dit..., anders horen we het wel weer.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 12 maart 2003
  Re: Re: Doorsnedes construeren  
 Re: Re: Doorsnedes construeren 
  Re: Re: Doorsnedes construeren  



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb