De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Combinaties

 Dit is een reactie op vraag 71463 
Beste,

Ik snap jouw manier van denken niet zo goed.
zoals bv hoe kom je aan f(1)+ f(11)+ f(21)=15
en wat bedoel je met disjunct?
Alvast bedankt voor de moeite

Nathalie

Nathal
3de graad ASO - donderdag 21 november 2013

Antwoord

Ten eerste: het bewijs is, net als de vraag, niet constructief. Het stelt vast dat er een interval is met vijf linker- en vijf rechterschoenen, het geeft niet aan welk interval dat is. De intervallen $[1,10]$, $[11,20]$ en $[21,30]$ bevatten alle schoenen en hebben geen schoenen gemeen (dat is wat disjunct betekent). $f(1)$ is het aantal linkerschoenen in het eerste interval, $f(11)$ dat aantal in het tweede en $f(21)$ telt de linkerschoenen in het derde; dat zijn er $15$ in totaal, dus $f(1)+f(11)+f(21)=15$.

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 23 november 2013


klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2019 WisFaq - versie IIb