De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Hoe is het meten ontstaan?

Hoe is het meten ontstaan door wie en hoe het verder is ontwikkeld?

Mark R
Student hbo - woensdag 15 december 2004

Antwoord

  • In de prehistorie had je ook al grote en kleine mensen. Ze moesten allemaal een passend dierenvel laten aanmeten. De afstand tussen twee woningen werd met (standaard-)voetstappen gemeten.

  • De Egyptenaren irrigeerden stukken land bij de Nijl. Zowel de oppervlakte van het te bevloeien terrein als de hoeveelheid water moesten worden gemeten en met elkaar in overeenstemming gebracht. Zij kenden al de stelling die later naar Pythagoras genoemd is, omdat veel terreinen de vorm van een rechthoekige driehoek hadden. En hoe zouden ze de pyramiden hebben kunnen bouwen, als ze niet eerst hadden leren meten en rekenen?

  • De Phoeniciėrs kwamen met hun schepen vanuit Palestina tot ver in de Atlantische oceaan. Zij moesten dus zowel de tijd opmeten als de zee en de sterrenhemel. Dit laatste om de koers te bepalen met behulp van de vaste sterren.

  • Enzovoorts.

  • De Grieken hadden een maatschappij die sommige burgers vrijstelde van de arbeid voor het naakte bestaan. Deze vrijgestelden gingen de zuivere meetkunde bedrijven uit pure belangstelling en om de geest te vervolmaken.
Zie voor dit alles bijvoorbeeld het bekende "Hoe en Waarom Boek van de Wiskunde", of boeken over de geschiedenis van de wiskunde (bijvoorbeeld van Dirk Struik).

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 17 december 2004


klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2019 WisFaq - versie IIb