De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Wiskundeknobbel?

Als moeder van een zwakke wiskunde leerling de volgende vraag. Ondanks bijles/steunles enz lukt het mijn dochter soms met heel veel moeite om een 6 te halen voor wiskunde, maar meestal lager. Volgens haar leerkracht heeft ze het nu eenmaal niet in zich. Mijn vraag is nu, heeft deze 'beperking' een naam? (zoals je bij taal dislextie hebt)

b van
Ouder - dinsdag 23 november 2004

Antwoord

Beste mevr. Van der Loo,
Er zijn aardig wat verschillende oorzaken te bedenken,hieronder enkele in willekeurige volgorde.

a) faalangst
Een van de mede-beantwoorders had dit als suggestie:
"Ik heb wel eens de indruk dat dergelijke leerlingen lijden aan een soort faalangst, naast dat ze inmiddels (door steeds maar weer onvoldoende te scoren) een echte fobie hebben ontwikkeld voor wiskunde. Ze blokkeren al zo gauw ze weten dat ze uit een verhaal een wiskunde-opgave (of zelfs maar een rekenopgave) moeten destilleren en die daarna ook nog eens moeten oplossen. Volgens mij worden dergelijke leerlingen nog eens extra gedupeerd doordat het onderwijs (m.n. op VMBO-niveau) bijna uitsluitend nog uit dergelijke opgaven bestaat. Naar mijn ervaring hebben deze leerlingen geen enkele moeite met botweg uit hun hoofd leren van technische zaken (zoals tafels van vermenigvuldiging, bijzondere producten of de abc-formule).
Als remedie kun je wellicht voorschrijven het boek 'De telduivel' van Enzensberger?"

b)gebrek aan oefening
Misschien juist omdat er een soort faalangst is en oefeningen liever niet gemaakt worden.

c)leerproblemen.
- De manier van denken. Hoe maakt men zich de stof, de basisbegrippen eigen?
- Heeft men (ook) dyslexie waardoor het lezen op zich al een probleem is?
- hoe ging het eigenlijk met rekenen op de basisschool?

d)het onderwijs
- Is de rekenmethode goed?
- Instructie probleem: moet de leerkracht meer uitleg geven?

e) het korte termijn geheugen. Als dit geheugen verminderd of gestoord is, is het moeilijk om berekeningen te onthouden en tot een goed resultaat te komen.

f) Houding t.o.v. wiskunde
Het lijkt wel een soort trend te worden. Er wordt makkelijk gezegt: "wiskunde is zo lastig", "oh daar ben ik absoluut niet goed in" etc. Leerlingen horen dit maar al te vaak om zich heen en hebben dan een soort low-wiskunde-self-esteem, soms al voordat ze het ook maar een kans hebben gegeven.
Ik probeer dan vaak de leerling wiskunde niet als een probleem te laten zien, maar als een uitdaging.Daar staat ook tussen dat er aanwijzingen zijn dat dit aangeboren kan zijn, maar daar is nog geen concreet bewijs voor. De andere oorzaken duiden erop dat het geen ziekte is, maar gewoon een zwakte.

Over deze term 'dyscalculie' weten wij hier verder ook niet zo gek veel, maar wel dat dit alleen bij extreme gevallen kan voorkomen. Dus meestal niet bij mensen die wel een 6 kunnen halen. Om deze diagnose te kunnen stellen zou er eerst grondig onderzoek gedaan moeten worden.

Als laatste kan het natuurlijk zo zijn dat er geen grote aanleg voor is 'alfa' zoals dat vroeger nog een gebruikelijke term was. Een leerling hoeft namelijk niet in alles goed te zijn en iedereen is nu eenmaal anders.

U ziet er zijn aardig wat mogelijkheden en is het lastig om via wisfaq een goede 'diagnose' te stellen.

M.v.g.
Peter Stikker

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 30 november 2004



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie IIb