De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs tov wiskunde/rekenen

Ik sta voor een groep 7/8. Wij zijn op dit moment op zoek naar een nieuwe rekenmethode. De verwijzingen die jullie hiervoor geven heb ik al bekeken en goed doorgelezen. Toch kan ik maar weinig vinden over de overgang van het rekenen in het primair onderwijs en het wiskunde in het voortgezet onderwijs. Ik ben namelijk ook bezig met de 2e graads opleiding voor wiskunde docent en deze overgang blijkt nog wel eens een probleem te zijn. Wij willen dit graag voor zijn. Daarom zoek ik informatie over deze overgang tussen rekenen en wiskunde.

Suzan
Student hbo - dinsdag 16 november 2004

Antwoord

Ik weet niet welke verwijzingen je hiervoor hebt gekregen, maar ik heb er wel een mening over:
Volgens mij zijn het twee heel verschillende werelden. Bij 'mijn' 2e graads was er in elk geval vanuit de opleiding geen aandacht voor basisschoolmethoden. Op zich niet zo heel raar, aangezien het nogal een verschil is of je basisschoolkinderen onder je hoede hebt, of een aantal pubers in verregaande staat van ontwikkeling...
Als je klas 1 en 2 in het voortgezet onderwijs hebt is het zeker aan te raden om een basisschoolmethode (zoals bijv. de wereld in getallen) rekenen te bestuderen: ik stond versteld van het hoge niveau van basisschoolsommen. Ook de behandelde stof (die je dus als voorkennis mee kan nemen bij je lesvoorbereidingen) was veel ruimer dan ik had gedacht. Sommige onderwerpen (zoals procenten) komen pas in klas 2 weer aan de orde....!
Net zoals de rekenmethodes op de basisschool kunnen verschillen, zo hanteren ook de methodes in het voortgezet onderwijs een andere aanpak (en dan heb ik het nog niet over het niveau-verschil!)
Er is regelmatig kritiek op de gebrekkige vaardigheden van basisschoolleerlingen, zoals hoofdrekenen, de tafels en breuken. Iets wat volgens mij flink in de hand gewerkt wordt door het gebruik van een rekenmachine vanaf groep 6, brrr :-(
Het lijkt mij heel moeilijk om voor alle leerlingen alle soorten problemen voor te zijn. Moeten basisschoolmethoden qua inhoud niet ook voldoen aan bepaalde eind-normen (bijv. Cito-vaardig o.i.d?) Verder zou gewerkt kunnen worden aan specifieke 'studievaardigheden' van leerlingen, maar dat geldt eigenlijk ook voor andere vakken dan wiskunde....
Wat mij persoonlijk betreft mag het rekenonderwijs op de basisschool ook best wat gedifferentieerder worden naar het individuele niveau van de leerling, net zoals het AVI-leesgebeuren: voor elke leerling vanaf groep 1 een soort rekenvaardigheidsbewijs voor de verschillende wiskundegebieden!
Wellicht is het een idee om de uitgever van de rekenmethode te benaderen: kunnen zij aangeven aan welke eisen voor het voortgezet onderwijs ze tegemoet komen met hun methoden? Zo niet, dan is het een mooi stukje onderzoek voor een aankomend wiskunde docent met ervaring in beide werelden!

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
donderdag 18 november 2004



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie IIb