De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Frequentieverdeling

Er staat een vraag in mijn wiskundeboek waar ik een deel niet van begrijp. De vraag luidt als volgt:

In de tabel zie je de socres op een groot aantal kaartwedstrijden die Irene heeft gespeeld. Eer zijn 1296 punten te behalen in zo'n wedstrijd. Als Irene 107 punten scoort heeft de tegenpartij 587 punten. Schat het percentage wedstrijden dat Irene wint.

De tabel is in kalles ingedeeld:
200-324: 1,43%
325-449: 5,0%
450-574: 19,29%
575-699: 27,14%
700-824: 32,14%
825-949: 10,0%
950-1074: 4,29%
1075-119: 0,71%

de klassenmiddens zijn dus: 262-387-512-637-762-887-1012-1137

het lijkt mij dat Irene minstens 648 punten moet hebben om te kunnen winnen. Dit aantal is echter niet precies het begin van een klasse. Een herverdeling van de klassen kan ik niet maken, omdat dan de percentages veranderen.
In mijn antwoordenboek staat:

51,5/125 * 27,14+10+32,14+4,92+0,71 = 58,3... maar ik snap niet hoe ze aan deze oplossing komen... ik snap dat 125 het verschil tussen de klassenmiddens is... maar, waar komt die 51,5 vandaan?

alvast heel erg bedankt,
Rolien

Rolien
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 12 juni 2004

Antwoord

Bij een score van 648 punten zit er rechts van 648 nog 699-648=51 punten in de klasse 575-699. Hoeveel procent is dat?
Dat is 51/125-ste deel van 27,14%. Het totaal wordt dan dat deel plus alles wat er boven zit.

Kennelijk is men bij de uitwerking ervan uitgegaan dat Irene wint bij 647,5 punt of meer... in dat geval krijg je dan 51,5/125-ste deel. Nou ik vind het best..

Hopelijk helpt dat?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 12 juni 2004


klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2019 WisFaq - versie IIb