De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Nummerborden Zwitserland



Zou je mij op deze afbeeldingen kunnen zeggen hoe ik de frequentieverhouding kan afleiden? Ik heb een taak van 9 Lissajousfiguren, maar bij geen enkele kom ik te weten hoe het principe werkt.

Antwoord

Eerst maar 's een tekening:

q50728img1.gif

Kijk eerst in de x-richting. Als je er van uitgaat dat de kromme start in A (dat weet je niet, maar 't maakt weinig uit!). De kromme gaat dan eerst omhoog en dan omlaag en dan weer omhoog. Je komt dan aan in B. Je hebt dan 1 periode gehad. Vervolgens ga je weer omhoog, omlaag en weer omhoog. Je komt dan aan in C. Je hebt dan 2 perioden gehad. Vervolgens weer omhoog, omlaag en weer omhoog. Je komt dan weer aan in A (het startpunt). Je hebt dan 3 perioden gehad.

Vervolgens kijk je in de y-richting. Neem aan dat je start in D. Je gaat dan eerst naar links en dan naar rechts. Je komt dan aan in E. Je hebt dan een halve periode gehad... vervolgens ga je weer naar rechts (via A) en weer naar links. Je komt dan aan in D (het startpunt). Je hebt dan precies 1 periode gehad.

Conclusie: de frequentieverhouding is 3:1. Lukt het zo?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Nummerborden
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:2-6-2024