De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Tekentabel

Nog even 1 ding over die students-t-verdeling. Als ik het nu goed begrijp valt deze te bepalen aan de hand van de X of het gemiddelde van X. Maar hoe wordt die dan bepaald? Zijn daar tabellen van, en zo ja, waar kan ik zo'n tabel vinden?
Alvast bedankt

Antwoord

Oef, een fraai, maar toch wel lastig vraagstuk.
Ik ben voor de oplossing aan het rekenen geslagen.
Je begin is in ieder geval juist. Ik maak er gebruik van.
Ik stel BK gelijk aan x.
De zijde c heeft daardoor de lengte 2x + 10.
Dus hebben we volgens Pythagoras:
a2 + b2 = (2x + 10)2
Volgens de bissectricestelling is dan:
(x + 2) : (x + 8) = a : b
En uit de door jou genoemde gelijkvormige driehoeken volgt dan:
x : a = a : (2x + 10)
Je ziet, we hebben drie vergelijkingen met drie onbekenden.
Het is nu mogelijk een vergelijking op te stellen waarin de a en de b niet voorkomen.
Volgens mij is dat (zoek je dit zelf even uit?):
x2 + 10x - 20 = 0
Deze vergelijking levert de x.
En daarmee heb je dan de waarde van a en b, en daarmee weer de oppervlakte.
Ik vraag me nu bij het opschrijven van het bovenstaande eigenlijk af of het niet korter kan...

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Functies en grafieken
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:2-6-2024