De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Procentuele verschillen

Hoe zou jij het aanpakken is het misschien een makkelijker manier dan het geleerde op school?

Ik heb dan nog een vergelijking waar ik niet kan vinden heb al van alles zitten proberen maar krijg de oplossingsverzameling niet

(x + 3) / (3 - x) = 1 / 2

- 2(3 - x)(x + 3) / (2 * (3 - x)) = 2(3 - x) / 2(3 - x))
- ik weet niet als het juist is want tracht het uit te werken dus herleiden naar 0 maar lukt niet

Is er een makkelijker manier dan het Kleinst Gemeen Veelvoud gaan zoeken?

Leg mij dat eens uit?

Antwoord

Ik zat te denken aan kruislings vermenigvuldigen, maar bij de vorige opgave is vermenigvuldigen met het KGV verreweg het handigst:

q29499img1.gif

Bij de opgave hierboven zou ik geloof ik toch liever kruislings vermenigvuldigen. Je krijgt dan:

2·(x+3)=1·(3-x)
2x+5=3-x
3x=-2
x=-2/3

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Wiskunde en economie
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:2-6-2024