De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Partile integratie

Beste studenten, docenten

Ik snap hier de volgende lijn niet hoe men daaraan komt:

(x2 - 1) = 0
(x - 1)(x + 1) --- hoe komt men daaraan?

x2 + 5x + 4 = 0
(x + 4)(x + 1) --- hoe komt men daaraan?

Welke methode van ontbinding in factoren wordt hier toegepast want ik zie het echt niet.

Kan er mij iemand daarin helpen?

Met vriendelijke groetjes
Bart

Antwoord

Het eerste geval is een zogenaamd merkwaardig produkt(merkwaardig in de zin van het opmerken waard).Een produkt met de structuur (x-1)(x+1)kan je direct als een tweeterm schrijven: x2-1 en, andersom,een tweeterm met de structuur x2-1 kan je zonder meer ontbinden in (x-1)(x+1).
Het verdient dus aanbeveling om de merkwaardige producten uit het hoofd te leren zodat je ze kan herkennen.
In de tweede som wordt de zogenaamde produkt-som methode gebruikt. We gaan dan zoeken naar twee getallen waarvan de som 5 is (de coefficient van de middelste term) en waarvan het produkt 4 is (de constante)Die twee getallen zijn dan 1 en 4 (want 1+4=5 en 1*4=4)De ontbinding wordt dan (x+1)(x+4)

groet

Zie ook Ontbinden in factoren

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Integreren
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:2-6-2024