De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken herleiden met letters

Beste meneer/mevrouw,
Ik begrijp de volgende som niet:
-xy5: 2xy8 =
Ik heb als antwoord -1/2.-y3 klopt dit wel?
Vaak zie dat de macht bij de teller groter is dan de noemer, maar in dit geval niet en dan weet ik niet wat je moet doen.

En stel je hebt -18xy3z2 : -6x2yz2
In dit geval valt de z toch helemaal weg en krijg je als antwoord 3xy2?

misa
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - zaterdag 5 december 2015

Antwoord

Hallo Misa,

Ik heb nog eens uitgeschreven wat y5 en y8 betekenen: rijtjes van 5 en 8 y-tjes die met elkaar worden vermenigvuldigd:

q77031img1.gif

Wanneer in de teller en de noemer dezelfde letter staat, dan mag je deze wegdelen. Je had al gezien dat je in de teller en noemer x kunt wegdelen. Op dezelfde manier kan je 5 y-tjes wegdelen. In de teller zijn de y-tjes dan op, in de noemer hou je nog 3 y-tjes over. Je krijgt dus:

q77031img2.gif

Kortom: als de macht in de teller groter is dan de macht in de noemer, dan hou je letters in de teller over. Nu is de macht in de noemer groter, dan hou je letters in de noemer over. OK zo?

Jouw tweede opgave heb je prima opgelost. Als de macht van een letter in de teller hetzelfde is als in de noemer, dan kan je al deze letters wegdelen en 'valt die letter weg'.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 5 december 2015



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3