De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Geschat gemiddelde en klassenindeling

Beste heer/ mevrouw,

Ik heb voor wiskunde opdracht auto's geteld. hieronder de resultaten.
Tijd in kwartieren	Aantal langs gekomen auto's		
1ste kwartier 43 auto's
2de kwartier 46 auto's
3de kwartier 49 auto's
4de kwartier 46 auto's
Als ik hierbij het geschat gemiddelde toepas, kom ik ten eerste op klassenmidden van 8, 23, 38 en 43 minuten. Wanneer ik dat dan keer de auto's doe kom ik op 5242. 5242 gedeeld door de opgetelde frequenties doe kom ik op 28. Dat lijkt mij niet goed omdat dat niet overeen komt met het aantal auto's uit de klassen. Volgens mij doe ik iets niet goed. Zou u mij kunnen helpen?

Bij voorbaat dank

Job
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - zondag 10 november 2013

Antwoord

Je hebt de voorbijrijtijd van auto's ondergebracht in klassen van 15 minuten:

[0,15$>$
[15,30$>$
[30,45$>$
[45,60$>$

Strikt genomen zijn de klassenmiddens dan:

[0,15$>$ 7,5
[15,30$>$ 22,5
[30,45$>$ 37,5
[45,60$>$ 52,5

Als je dan de gemiddelde voorbijrijtijd in minuten zou willen berekenen dan vermenigvuldig je de klassenmiddens met de frequentie (het aantal auto's) en dan delen door het totaal aantal auto's.

Ik kom dan op een totaal van 5610 minuten. Delen door 184 geeft een gemiddelde voorbijrijtijd van ongeveer 30 minuten. Die '28' van jou was dus zo gek nog niet. Ik begrijp niet wat dan het 'probleem' is. Die '28' is dus tijd en heeft verder weinig te maken met 'aantal auto's'.

Maar wat heb je er aan?

Nou niks eigenlijk... als je een uur lang gaat kijken hoeveel auto's er voorbij komen... en elk kwartier komen er ongeveer evenveel auto's langs... hoe interessant kan dat zijn? Wat zou je anders mogen verwachten dan dat de auto's gemiddeld na 30 minuten voorbij komen?

Maar wat was eigenlijk precies de opdracht dan? Zelf een onderzoek bedacht? Maar heb je dan een onderzoeksopzet? Hypothesen opgesteld? Gekeken wat je precies wilt onderzoeken en waarom?

Kortom: ik vind het maar vaag, maar misschien heb je er toch iets aan.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 10 november 2013



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3