De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Normaal verdeeld?

Goedenavond,

Onderstaande uitleg begrijp ik niet zo goed:

Hieronder staat een tabel met gewichten van een groot aantal kapsters
Gewicht(kg):|=47|48-52|53-57|58-62|63-67|68-72|73-77|=78|
percentages:|3,0 |8,7 |15,7 |20,6 |21,1 |16,8 |9,8 |4,3 |

Van de gegeven klassen bepaal je de klassenmidden. Op basis daarvan schets je een grafiek, die er klokvormig uitziet. Een voorlopige conclusie zou dus zijn dat je te maken hebt met een normale verdeling. Om dit uit te zoeken ga je de vuistregels toepassen.
De uitleg die dan volgt is: De rekenmachine geeft m=63,0 kg en s=8,5 kg. Tussen m-s=54,5 kg en m+s=71,5 kg ligt 0,6´15,7+20,6+21,1+0,8´16,8 is ongeveer 64,56%.

Waar halen zij die factor 0,6 en 0,8 vandaan? Die 0,6 verklaar ik zelf door te kijken naar de klassenbreedte. 57-53=4, 57-54,5=2,5 2,5/4=0,625

Als ik datzelfde toepas bij 72-71,5=0,5 72-68=4 0,5/4 = 0,125...dat komt niet overeen. En waarom nemen zij perse die klassen?

Als ik bovenstaande begrijp, dan denk ik dat hetzelfde bij m+2s en m-2s dan wel begrijp.

Nicole
Leerling bovenbouw havo-vwo - woensdag 25 mei 2011

Antwoord

De linker en rechter klassengrens van '53-57' zijn 52,5 en 57,5. De klassenbreedte is 5. 57,5-54,5=3 dus 3/5=0,6. Dat verklaart de factor 0,6.

Op dezelfde manier: '68-72' geeft 71,5-67,5=4 dus 4/5=0,8. Dat verklaart dan de factor 0,8.

Ik denk dat je 't in principe helemaal begrijpt maar je moet rekening houden met de exacte klassengrenzen. Lukt dat zo?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 25 mei 2011



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3