De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Afronden van getallen in de praktijk

Hieronder zie je hoe bij berekeningen is afgerond Bedenk bij iedere berekening een voorbeeld :

340:50=6,3 dus 6
Praktisch voorbeeld : van een balk van 340 cm kun je 6 balken van 50 cm zagen

310:50 = 6,2 dus 7
Praktisch voorbeeld : hoeveel bussen met 50 zitplaatsen zijn er nodig om 310 mensen te vervoeren, antwoord 7 bussen.

Maar het lukt me niet om een voorbeeld te bedenken voor :
60:9 = 6,6666667 dus 6,67 !

In welke situatie in the real world zou je naar 6,67 afronden? Met geld zou je afronden naar 6,65 dus die mogelijkheid vervalt.

Dan
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - maandag 20 oktober 2008

Antwoord

Ik vind 310:50=6.2 afronden op 7 wel erg vreemd.
Ik vind het ook knap dat je daar een praktisch voorbeeld voor hebt bedacht.

Nu iets verzinnen voor 60:9=6,67.
Wel: je hebt 60 kilometer op je dooie akkertje gefietst in 9 uur.
Dat is dan gemiddeld 6,67 kilometer per uur.
Zoiets?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 21 oktober 2008



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3