De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Decimalen

Onze wiskunde leraar meent dat je een band niet in achten kunt delen in de wiskunde. Onze economie leraar zei van wel. Ik heb minder punten omdat ik na een berekening afgerond heb op 1 decimaal (dat moet van de leraar als er niets anders bijstaat en niet over geldbedragen gaat) het ging over export autobanden naar Ierland. ik had als antwoord 4519,8 dit werd fout gerekend omdat hij meende dat je geen achtste banden kunt inkopen. Maar bij wiskunde moet je toch die decimaal er juist wel neerzetten (bij mensen moet het juist wel weer in decimalen). Er stond echter niet in de opdracht dat je het in hele getallen moest afronden, en ook heeft hij nooit gezegd dat hij wil dat je het in hele getallen afrond. Is dit redelijk? (ik zit overigens in gymnasium 2)

melvin
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - vrijdag 9 maart 2007

Antwoord

Volgens mij hangt het af van de vraagstelling. Wordt er gevraagd naar het gemiddeld aantal banden dat je moet verkopen dan lijkt me een antwoord als 4519,8 wel gerechtvaardigd. Wordt er gevraagd naar het aantal autobanden dat je minimaal moet exporteren (bijvoorbeeld) dan is een antwoord als 4519,8 wel een beetje vreemd. Omdat het dan over 'gehele' aantallen gaat zou het antwoord m.i. 4520 moeten zijn.

Anders gezegd: het afronden op helen is een veel situaties wel gewenst. Meestal gewoon omdat sommige dingen alleen als geheel bestaan. Als je 't hebt over gemiddelden, verwachtingswaarden e.d. kunnen één of meerdere decimalen wel een functie en betekenis hebben. Het hangt derhalve erg af van de vraagstelling.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 10 maart 2007



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3