De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Gebroken vergelijkingen

 Dit is een reactie op vraag 43259 
uw uitleg begrijp ik wel, met dat gelijknamig maken, maar het lukt me nog steeds niet om het toe te passen op mijn sommen... dan zou je dus x gelijk moeten maken aan 4x-5..wordt het dan x(3x-5) ??? ik snap er niks van...

:)
Leerling bovenbouw havo-vwo - woensdag 25 januari 2006

Antwoord

dag Elize,

Nog even terug naar het voorbeeld.
Ik maak 4 toch niet gelijk aan 5?
Ik maak een nieuwe noemer, die ik zowel door 4 kan delen als door 5.
In dit geval dus 20 (20 is 5 maal 4).
Nu weer jouw breuken.
Ik heb een noemer x en een noemer 4x-5
De nieuwe noemer is x·(4x-5)
Dus hoe je nu aan die 3 komt is me een raadsel.
groet,

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 25 januari 2006



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3