De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Optimaliseer het aantal potentiele klanten

Je moet een product introduceren. Om te kijken of er genoeg vraag naar is doe je een test. Je gaat adverteren.

Beperkende voorwaarden: je hebt een budget van €30000,-. Er moeten ten minste 10 televisie uitzendingen zijn en je mag niet meer dan €18000,- uitgeven aan televisie uitzendingen.
                          A      B     C
Tv-reclame overdag 1000 1500 15
Tv-reclame ‘s avonds 2000 3000 10
Krant door de week 1500 400 25
Krant zaterdag 2500 1000 4
Radio reclame 3000 100 25
A: aantal potentiele klanten die je kunt bereiken
B: Kosten per advertentie
C: Aantal keren beschikbaar

Het aantal potentiele klanten moet zo groot mogelijk zijn.

Dennis
Student hbo - maandag 3 oktober 2005

Antwoord

Hoi Dennis,

Eerst even met het
BOERENVERSTAND:
er zijn een aantal dingen waarop je moet letten.
Het doel is simpel: zoveel mogelijk mensen bereiken met een beperkt budget.
* rendement
Je kunt voor alle media het rendement berekenen, dwz. de verhouding van aantal mensen dat je bereikt tov. de prijs per reclame. Dan zie je al snel dat radio reclame het populairst zal zijn: je bereikt hiermee het grootste aantal mensen met de laagste kosten.
* minstens 10 tv uitzendingen
Aangezien je ook minstens 10 tv uitzendingen moet kiezen (die dus relatief duur zijn), wil je hierin een afweging maken tussen rendement en totale kosten.
Het rendemenet is voor uitzendingen overdag en uitzendingen 's avonds echter hetzelfde, dus dat is wel makkelijk: je kiest dan voor de reclames overdag, zodat je meer geld overhoudt voor de radio reclames.

WISKUNDE
Dit hele verhaal kun je ook meer wiskundig onderbouwen. Je moet dan de vijf mediavormen als variabelen kiezen en hieraan cijfers verbinden voor rendement, totale kosten, etc.
Bijvoorbeeld:
TO = aantal advertenties via tv uitzendingen overdag
TA = aantal advertenties via tv uitzendingen 's avonds
...

Restricties zijn dan bijvoorbeeld:
TO = 15
TO = 0
TO + TA = 10
1500 TO + 3000 TA + ...= 30000
Vanaf daar wordt het optimaliseren met lineaire algebra.

Succes,

Thijs

Thijs
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 5 oktober 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3