De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Afronden?

In mijn boek kwam een aantal opgaven voor waarbij werd gevraagd de uitkomst af te ronden op 4 decimalen. Ik begrijp dan dat 4,666666666 (uitkomst volgens rekenmachine) moet worden 4,6667. Tot zover dan ook geen enkel probleem voor me.

Maar als mijn rekenmachine bijvoorbeeld 6,76 aangeeft, moet ik dan toch 6,7600 noteren? Vroeger heb ik namelijk geleerd dat je bij zo'n getal dan de indruk geeft dat de waarde niet exact 6,76 is...

Imp
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - zondag 8 juli 2001

Antwoord

Dit is een lastig punt. De verwarring ontstaat omdat er twee soorten berekeningen zijn:
  1. Een exacte berekening, waarbij je een exact antwoord geeft.
    Dat betekent: wortels en zo laten staan. Meestal gebruik je hierbij geen rekenmachine.
  2. Een benadering. Hierbij geef je slechts een benadering van een uitkomst.
    Deze kan dan meer of minder precies zijn.

In het algemeen geldt dat 6,67 (als een benadering) minder precies is dan bijvoorbeeld 6,6700
Om precies te zijn 6,67 ligt in [6,665 ; 6,675>
En 6,6700 ligt in 't interval [6,66995 ; 6,67005>

Aan de andere kant: 6,67 = 6 + 67/100
Als exact antwoord is dat precies wat het is, niet meer en niet minder.

Meestal spreek ik met leerlingen af:

  • Als er staat "bereken", dan geef je een exact antwoord.
  • Als er staat "benader" of "bereken in ... decimalen" dan geef je een benadering.
Samengevat:
6,67 als exact antwoord is precies wat het is. Het heeft geen zin om 6,6700 te schrijven.
6,67 als benadering is minder precies als de benadering 6,6700.
Deze laatste nullen hebben dus wel degelijk een betekenis!

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
donderdag 12 juli 2001



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3