De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Status van de eindwaarde binnen een range

In een wetenschappelijk tijdschrift zie ik in een diagram op de x-as de volgende waarden staan:

1-3; 3-6; 6-12; 12.

Dit levert naar mijn idee problemen op: betekent 1-3 nu 1;2;3 en 3-6 dan ook 3;4;6? Ik dacht van niet, zo'n streepje betekent toch 'tot' en niet 'tot en met'? Als dat wel zo zou zijn waar is dan drie bijv. meegeteld? In de eerste of in de tweede range? Je mag toch hopen dat dat niet dubbel is gebeurd ):-(

Maar dan zie ik staan 6-12, dat zou dan zijn 6;7;8;9;10 en 11, maar de volgende waarde is dan ' 12' en daar kan 12 toch nooit bij zitten! Want dat zou =12 zijn. Wat is hier aan de hand? Een botsing van notaties, is het allemaal toch geen wiskunde in dit wetenschappelijke blad? Mischien is hier wel geen antwoord op te geven maar laat ik het herformuleren:

Mijn vraag is kort gezegd: als we een '-' teken in een rangeaanduiding hanteren is dit dan inclusief of exclusief de genoemde eindwaarde of is het zo dat ik door gebruik van zo'n aanduiding me buiten het domein van de wiskunde begeef?

m v om
Ouder - woensdag 10 maart 2004

Antwoord

Uiteraard heb je helemaal gelijk. Het gebruiken van een indeling in klassen als 1-3; 3-6; 6-12; 12, is onduidelijk en dus slecht. Doorgaans betekent deze indeling dat de betreffende klasse 3-6 loopt tot aan de 6 en dat 6 zelf dan feitelijk in de klasse 6-12 valt. Maar dan val je met 12 nog uit de toon. Beter is dan de aanduiding 1-3; 3-6; 6-12; 12
Of het - teken exclusief of inclusief betekent is niet eens zo belangrijk. Als je namelijk de gegeven notatie in enquetes gebruikt kun je er de donder op zeggen dat de respondenten hiermee massaal de fout in gaan. En dat moet je nu net NIET hebben.
De moraal is: alleen die notaties zijn toelaatbaar die zelfs de "idiot" snapt. En dat is zeker niet de gegeven notatie

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 12 maart 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3