De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken

hoi,de uitleg die ik geef aan mijn zoon klopt niet
kunnen jullie mij helpen a.u.b.
3     5/2
--- + --- = ......

4/7 1/3
1/3 + 1/2 . 2/3
---------------- =................

1/8 . 4/3 . 6/5
2 oefeningen kunnen die eenvoudig uitgelegd worden?

mama j
Ouder - maandag 16 februari 2004

Antwoord

Een eerste (en handige) stap is om de breuken uit de noemers weg te werken. Dit kan bij het eerste voorbeeld door teller en noemer te vermenigvuldigen met de noemer van de breuk in de noemer (lekker verwarrend!):

q20322img1.gif

Voor het tweede voorbeeld gaan we eerst vermenigvuldigen en (daarna) optellen (in de teller en de noemer):

q20322img2.gif

..en dan kom 't wel goed, hoop ik.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 16 februari 2004
 Re: Breuken 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3