De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Negatieve getallen

hoe leg ik uit waarom - - positief is. Zonder te vervallen dat is nu eenmaal zo dus onthoud dat maar...

Bart v
Docent - dinsdag 30 september 2003

Antwoord

Hiervoor kennen we inmiddels een aantal verschillende 'kapstokken': van heks tot thermometer, van getallenlijn tot schuld. Kenmerkend daarbij is dat deze 'kapstokken' leiden tot de 'acceptatie' dat het wel zo moet zijn om vervolgens voortaan maar gewoon 4--3 te lezen als 4+3.

Even een boek voor klas 1 er op na slaan lijkt me handig... en wie weet wat er allemaal op de CD-roms staat... tegenwoordig.

De heks kan je vinden op onderstaande website, waarbij de handeling 'koude blokjes eruit halen' leidt tot het 'inzicht' dat --3 wel gelijk moet zijn aan 3. Bij de 'oude' heks (Moderne Wiskunde jaren geleden) ging men vervolgens nog even door met scheppen met blokjes.. (vermenigvuldigen dus)... ook leuk.

Zie De heks en haar warme en koude blokjes

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 30 september 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3