De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Re: Uitkomsten optellen

 Dit is een reactie op vraag 13863 
Hoi,
Ik moet dezelfde vraag beantwoorden en het eind snap ik nu wel, alleen het begin nog niet helemaal. Je moet met RandInt() getallen in de lijsten zetten, toch? Maar als je dan doet RandInt(1,6, wat moet je dan voor getal daar neer zetten. Want je weet toch niet hoeveel worpen hij nodig heeft om 3x kop te gooien? Dus weet je toch ook niet hoeveel getallen er moeten komen staan?
Kunnen jullie helpen? Alvast bedankt!

**
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 9 september 2003

Antwoord

Op grond van je nadere informatie begrijp ik dat je met het volgende probleem zit:

De vraag die ik moet beantwoorden is:
Een wiskundeleraar geeft in de vakantie bijles aan zijn buurjongen. De vader van deze jongen is een gokker en werpt een munt op tot 3x achter elkaar kop
verschijnt. Het totaal aantal worpen dat hiervoor nodig is, bepaalt het bedrag in euro's. Voorspel hoeveel euro de vader zal betalen in 60 dagen.
Maak gebruik van simulatie en progammeren.

Ik dacht dat je hier randint moest gebruiken, alleen weet ik niet wat je dan als derde getal in moet vullen. Als bijvoorbeeld kop 0 is en munt1 dan RandInt(0,1, maar wat dan?


Dat met randInt(..,..,..) gaat hier niet zo goed.
We gaan proberen 1 dag te simuleren. Hoe je daar dan 60 dagen van moet maken is het volgende probleem.
Ten eerste moet er minstens drie maal worden geworpen, anders kun je nooit drie maal kop hebben.
We beginnen dus met drie maal werpen: randInt(0,1,3)
Als we het resultaat even in L1 stoppen kunnnen we met sum(L1) nagaan of er drie maal kop is (Hoe?).
Nu komt het. Als er bij deze drie geen drie maal kop is dan moet je een volgende worp doen.
1 losse worp doe je het handigst met randInt(0,1) zonder derde getal. Je krijgt dan geen lijst maar een los getal.
De eerste worp van de oorspronkelijke 3 kun je nu schrappen.
Daar zou je het volgende trucje voor kunnen gebruiken:
Je maakt een nieuwe lijst met als elementen L1(2), L1(3) en de nieuwe worp. Deze stop je weer in L1. en het spel kan weer opnieuw beginnen.

Voor 1 dag kom je dan op het volgende programmafragment:
.
.
:randInt(0,1,3)®L1
:3®D "ik heb nu drie worpen
:sum(L1)®K
:While K3
:randInt(0,1)®H
:{L1(2),L1(3),H}®L1 "eerste element van L1 schrappen en nieuwe worp toevoegen
:sum(L1)®K
:D+1®D
:End

Na dit programmafragment bevat D het aantal worpen dat op een dag nodig is geweest om 3 keer achter elkaar kop te gooien.
Probeer nu zelf eens te bedenken hoe je dit zou kunnen gebruiken om 60 dagen te simuleren.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 10 september 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3