De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Biljart

Wanneer een biljartbal tegen de rand van de tafel stoot dan is de hoek die de teruggekaatste bal met de rand maakt gelijk aan de hoek waaronder hij tegen de rand botst.

Wanneer twee posities A en B op de tafel gegeven zijn, kan je dan de richting bepalen waarin je tegen de bal in het punt A moet stoten opdat hij na een keer tegen rand te botsen, punt B zou raken?

James
3de graad ASO - zaterdag 9 augustus 2003

Antwoord

Ja hoor. Stel je hebt 2 locaties, A en B.
De zwarte verticale lijn stelt de rand van de biljarttafel voor:
q13351img1.gif

Uitgaande van beginlocatie A, moet je locatie B in gedachten spiegelen aan de wand. Dit levert een punt B'.

Nu mik je vanuit A in een rechte lijn op het (virtuele) punt B'.

q13351img2.gif

De biljartbal zal dan onder de wet "hoek inval = hoek terugkaatsing" weerkaatsen aan de wand. (kun je bedenken waarom?)
Zo kun je vanuit A mikken hoe je B bereiken moet.

groeten,
martijn

mg
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 9 augustus 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3